نوشته شده توسط : پزشک و درمان

همه چیز درباره گوش درد، چگونه می توان درمان گوش درد را کرد؟

گوش درد یکی از علائمی است که دلایل مختلفی دارد. این مشکل می‌تواند نشاندهنده‌ی عفونت گوش، سینوزیت، اوریون و بیماری‌های دیگر باشد. برای درمان این علامت باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

گوش درد یکی از آزاردهنده‌ترین دردهایی است که معمولا آستانه تحمل افراد را پایین آورده و آنها را کلافه می‌کند. این درد می‌توند نشانه‌ی مشکلات مختلفی باشد و دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها بسته به سن، نوع بیماری، طول درد و غیره روش‌های درمانی متفاوتی دارند. به همین دلیل هم لازم است که پیش از هر چیزی، اطلاعات خود را در رابطه با گوش درد افزایش دهید تا بعد بتوانید با نگاهی هوشمندانه و دقیق‌تر، در صورت بروز چنین مشکلی به درمان قطعی و درست آن بپردازید.

گوش درد چیست؟

گوش درد نوعی از درد در محدوده گوش است که می‌تواند بخش‌های متفاوتی از گوش را تحت تأثیر قرار داده و درجات متفاوتی هم داشته‌باشد. این احساس ناخوشایند در اطراف گوش، لاله گوش، بخش داخلی گوش و دیگر بخش‌ها دیده‌می‌شود و می‌تواند با مشکلات دیگری همچون سردرد و یا حتی از‌دست‌دادن تعادل همراه باشد. این درد در بیشتر موارد، حالت مبهمی به خود می‌گیرد و می‌تواند یک یا هر دو گوش را تحت تأثیر قرار‌دهد.

علائم همراه گوش‌درد کدامند؟

علائمی که همراه با گوش درد وجود دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • درد گوش
  • خارش
  • سوزش
  • تب
  • ترشح
  • سرفه
  • سردرد
  • گرمی
  • قرمزی
  • اختلال در شنوایی
  • سرگیجه

علائم گوش درد عفونی کدامند؟

می‌تواند همراه با سردرد و درد گلو باشد. در مواردی نیز ممکن است که احساس کنید در گلوی شما چرک و ترشحات وجود دارد. سایر علائم شامل موارد زیر هستند:

  • درد در گوش
  • تب
  • بیمار بودن و داشتن علائم دیگر
  • انرژی نداشتن و خسته بودن
  • اختلال در حس شنوایی
  • خروج ترشحات از گوش
  • احساس پری در گوش و فشار به آن
  • خارش و احساس ناراحتی و آزردگی اطراف گوش
گوش درد در نوزادان علائم مختلفی دارد که شامل بی‌تابی، گریه، خارش و موارد دیگر است.

علائم گوش درد نوزاد چیست؟

زمانی‌که نوزاد شما با گوش درد مواجه می‌شود، علائم زیر را از خود نشان می‌دهد:

  • ممکن است که بی‌تابی کند و گریه کند.
  • دائما با دست خود به گوش می‌کشد و به صورت خود می‌زند.
  • آرام نمی‌گیرد.
  • کنار گوش او می‌تواند قرمز شود.

علت گوش درد چیست؟ (گوش درد نشانه چیست؟)

به‌طورکلی می‌توان گفت که وجود درد در ناحیه گوش، به‌صورت عمومی نشان‌دهنده وجود عفونت گوش و یا التهاب در قسمت‌های خارجی، میانی، داخلی و یا حتی اعضای مجاور گوش است. به همین دلیل در بیشتر موارد اهمیت زیادی دارد و نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت. توصیه ما این است که در این درد را نادیده نگیرید و برای تشخیص علت آن و درمان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

در بیشتر موارد، وجود گوش درد می‌تواند همراه با علائم و نشانه‌های متفاوتی دیده شود که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد:

  • وجود قرمزی و تورم در اطراف گوش
  • تب
  • درد در ناحیه فک
  • سوزش گلو
  • کاهش میزان شنوایی فرد
  • خروج ترشحات عفونی از گوش
  • خون‌مردگی در ناحیه گوش
  • وزوز گوش
  • سرگیجه.

وجود گوش درد می‌تواند از علت‌های متفاوتی ناشی شود، علت‌هایی که هر کدام، بخش خاصی از گوش را در‌بر‌گرفته و علائم متفاوتی را از خود نشان‌می‌دهند. در ادامه به معرفی انواع علت‌هایی می‌پردازیم که می‌توان برای درد گوش در نظر گرفت.

در بسیاری از شرایط گوش درد می‌تواند نشانه مشکلات مهم‌تری باشد.

۱. جرم بیش از اندازه گوش می تواند علت گوش درد باشد

یکی از مهمترین دلایلی که موجب بروز گوش درد می‌شود، ازدحام جرم گوش است. بد نیست بدانید که وجود جرم به‌نوبه‌خود می‌تواند از مجرای گوش شما در برابر مواردی همچون آب، باکتری و یا سایر آسیب‌ها مراقبت کند. اما اگر این جرم‌ها بیش‌ازحد تولید شوند و یا در عمق کانال گوش راه پیدا کنند، می‌توانند موجب انسداد مجرای گوش شوند و درد را به‌همراه داشته‌باشند.

۲. عفونت گوش میانی یک دلیل گوش درد

یکی دیگر از علت‌های این درد می‌توان به عفونت گوش میانی اشاره‌کرد. به‌طورکلی، عفونت گوش میانی نشان‌دهنده‌ی وجود مایعات و بافتی عفونی است که در فضای گوش میانی فرد، وجود‌دارد. در این حالت، در کنار درد متوسط تا شدیدی که در عمق گوش احساس می‌شود، فرد تا چندین روز دچار گرفتگی بینی و یا حتی درد گوش خواهد‌بود. همچنین در اکثر موارد، تب هم مشاهده می‌شود.

۳. عفونت گوش مترشحه

در این حالت در وهله اول شاهد ترشح‌هایی بدون نشانه عفونت در گوش میانی هستیم. به این دلیل در این مورد، اغلب نشانه‌ای از التهاب در بافت‌ها دیده‌نمی‌شود و در نتیجه، فرد، درد خفیفی را تجربه می‌کند. این درد، معمولاً با احساس کیپ‌شدن گوش و یا حتی کاهش شنوایی همراه است.

۴. عفونت گوش شناگر

این مشکل عفونت گوش خارجی و یا همان عفونت مجرای گوش است. به این خاطر به آن «عفونت گوش شناگر» می‌گویند که معمولا بعد از زمانی اتفاق‌می‌افتد که مقداری آب در مجرای گوش بیمار، گیر می‌کند. در این بیماری، فرد دچار کیپ‌شدن گوش می‌شود و در زمان دست‌زدن به لاله گوش درد و خارش را احساس خواهد‌کرد. گاهی ممکن است ترشحات زردرنگی هم به‌همراه کاهش شنوایی و یا تورم در ناحیه گوش مشاهده‌شود.

از دیگر دلایلی عفونت گوش شناگر، استفاده مکرر و بیش‌ازحد از گوش‌پاک‌کن است. استفاده دائمی از گوش‌پاک‌کن می‌تواند موجب ایجاد زخم‌های کوچکی در قسمت مجرای گوش شود و به همین دلیل فضای بسیار مناسب و مستعدی را برای رشد باکتری‌ها ایجاد‌کند.

زمانی که آب در گوش گیر کند و یا در اثر استفاده‌ی بیش از حد از گوش‌پاک‌کن ممکن است فرد دچار عفونت گوش شناگر شود که همراه با در هم خواهد بود.

۵. گرفتگی شیپور استاش

لوله استاش، تونل باریکی است که در قسمت فوقانی گلو قرار داشته و به گوش میانی هم اتصال دارد. این لوله در تنظیم و کنترل فشار هوای پشت پرده‌ی گوش و تخلیه مایعات اضافی از گوش میانی فرد دخالت دارد. در صورت مسدودشدن و گرفتگی این لوله، احتمالا فرد با مشکلات بسیاری همچون آلرژی، عفونت و غیره روبرو می‌شود و به همین دلیل هم بروز مشکلات و علائمی همچون موارد زیر طبیعی به نظر می‌رسد:

  • درد
  • وزوز گوش
  • سرگیجه
  • کاهش شنوایی و غیره

۶. بروز مشکلات پوستی در گوش

از دیگر علل درد گوش، وجود مشکلات پوستی در این ناحیه است. این موضوع به‌نوبه‌خود در چند شکل و شرایط مختلف اتفاق‌می‌افتد که از میان آنها می‌توان به زونای گوش اشاره‌کرد. این مورد که با نام علمی هرپس زوستر اوتیکوس هم شناخته‌می‌شود و درد بسیار شدیدی را در گوش فرد ایجاد می‌کند.

۷. عفونت لاله گوش

بروز عفونت در قسمت لاله گوش هم از دیگر علل درد گوش است. این مشکل معمولا با تورم، درد، قرمزی پوست و یا حتی عفونت همراه است و می‌تواند تا ایجاد آبسه هم پیش برود. از آنجایی که عفونت، خونرسانی به غضروف را قطع‌می‌کند، می‌تواند حتی باعث از‌بین‌رفتن آن هم شود. معمولاً این نوع از عفونت و درد گوش در افرادی دیده‌می‌شود که یا به بیماری‌های خودایمنی مبتلا هستند و یا ضربه‌ای به غضروف گوش آنها وارد شده‌است.

۸. سرماخوردگی

یکی از علائم رایجی که در زمان سرماخوردگی یا آنفولانزا در افراد نمود پیدا می‌کند، گوش درد است. با‌این‌وجود لازم است که در صورت مشاهده این علامت، به پزشک عمومی مراجعه‌کنید تا در صورت وجود عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی بتوانید آن را به راحتی مهار و درمان نمایید.  

از دلایل اصلی درد گوش وجود عفونت است، از جمله عفونت گوش میانی، مجرای گوش، لاله گوش و عفونت گوش مترشحه که همگی نیاز به مداخله پزشکی دارند.

۹. پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش در اثر ضربه‌های متفاوتی به گوش به وجود می‌آید. این موضوع غالبا با مواردی همچون درد شدید، کیپ‌شدن گوش، کاهش شنوایی، سرگیجه و غیره همراه است. این پارگی در بسیاری موارد به صورت خودبه‌خود بهبود می‌یابد. با‌این‌حال، در موارد حاد لازم است که به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و به‌طور جدی به درمان آن بپردازید.

۱۰. باروتروما

این نوع از گوش درد معمولا به‌دلیل تغییرات شدیدی که در فشار جوی ایجاد می‌شود. اکثر افراد در پرواز هواپیمایی و یا در هنگام رانندگی در یک تپه شیب‌دار دچار این درد می‌شوند.

بسیاری از افراد در پروازهای هوایی یا هنگام رانندگی در یک مسیر شیب‌دار به دلیل تغییر ناگهانی فشار جوی دچار درد در گوش‌ها می‌شوند.

۱۱. وجود تومور

علت دیگر این درد، وجود تومور است. گاهی ممکن است که به‌دلیل وجود تومورهای سرطانی و یا غیرسرطانی، فرد دچار گوش‌درد شود. البته این مسئله چندان شایع نیست اما در بسیاری از شرایط، وجود سرطان گلو و حلق که سر و گردن فرد را درگیر می‌کند، کاهش شنوایی را برای بیمار به دنبال داشته و با وزوز و کیپ‌شدن گوش همراه است. در بسیاری از شرایط، ۲ نوع تومور کلستاتوما و یا آکوستیک نوروما، عواملی هستند که باعث گوش دردهای سرطانی می‌شوند.

۱۲. مننژیت

بیماری مننژیت موجب بروز التهاب در غشاء پوشاننده مغز و نخاع می‌شود. این بیماری که به‌دلیل عفونت‌های باکتریایی و ویروسی ایجاد می‌شود بخش‌های مختلفی از بدن را درگیر کرده و حتی باعث درد گوش یا از‌دست‌دادن شنوایی می‌شود.

۱۳. بیماری کرون

یکی از دلایل گوش‌درد؛ وجود بیماری کرون است. این بیماری که به التهاب و تحریک سیستم معده و روده مربوط می‌شود در بسیاری از شرایط با علائم متفاوتی همراه است که گاهی یکی از آنها گوش‌درد خواهد‌بود. این بیماری، در برخی از شرایط می‌تواند با کری و ناشنوایی شدید هم همراه باشد.

۱۴. بیماری اوریون

اوریون به‌عنوان یک بیماری ویروسی واگیردار، غده بناگوشی بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این غده، همان غده اصلی بزاق است که در جلو و زیر گوش قرار‌گرفته‌است. این بیماری گاها با التهاب و تورم همراه است و باعث ایجاد درد در ناحیه گوش بیمار خواهد‌شد. حتی گاهی در موارد نادر، ازدست‌دادن شنوایی هم می‌تواند دامن‌گیر بیمار شود.

۱۵. گوش درد کرونا (گوش درد و کرونا به هم ربط دارند؟)

از آنجایی که بیماری کرونا در طی سالیان اخیر، هر بار با علائم متفاوتی خود را نشان‌می‌دهد در بسیاری از شرایط، دیده‌شده‌است که گوش‌درد به‌عنوان یکی از علائم و نشانه‌های این بیماری مشاهده شده‌است و حتی فرد را با کاهش سطح شنوایی هم روبرو کرده‌است. به همین دلیل هم ابتلا به بیماری کرونا را می‌توان در برخی از شرایط از جمله علت‌های گوش‌درد دانست. مدت زمان بهبودی این اختلال در بیماران، گاهی تا ۳ هفته و یا بیشتر زمان خواهد‌بود.

علت گوش درد یک طرفه چیست؟ (علت درد گوش چپ یا راست)

به نقل از attunemassagetherapy، درد گوش می‌تواند یک طرفه و یا دو طرفه باشد. در برخی از عفونت‌های سینوسی شدید، ممکن است که درد گوش در یک طرف با شدت زیادی بروز کند. همچنین ممکن است که عفونت گلو هم باعث بروز درد یک‌طرفه‌ی گوش می‌شود. این حالت می‌تواند برای شناگران، افرادی که گوش میانی آنها به هر دلیلی عفونت کرده‌است و کسانی که عفونت‌های دیگری داشته‌اند و به شیپور استاش رسیده‌است، اتفاق بیفتد. برای درمان این حالت باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. دکتر ابتدا علت ایجاد درد گوش را تشخیص می‌دهد و سپس برای درمان آن اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

گوش درد عصبی چیست و چه علتی دارد؟

ژنیکولیت نورالژی یکی از دردهای عصبی گوش است که در آن عصب‌های شما تحت فشار رگ‌های خونی قرار می‌گیرند و باعث ایجاد درد در آنها می‌شود. این دردها معمولا شدید هستند و تحمل آن بسیار سخت است. هرچند در مواقعی نیز ممکن است که درد گوش عصبی مبهم و سوزشی باشد. اما در بیشتر مواقع مانند ورود یک یخ درون گوش است.  

علت گوش درد و سردرد چیست؟

گاهی گوش درد و سردرد همراه با هم بروز می‌کنند. علت‌های مختلفی می‌توانند باعث ایجاد این درد شوند. یکی از علت‌های ایجاد سردرد و گوش‌درد همراه با هم، سینوزیت است. مخصوصا اگر سینوزیت به گوش‌ها نفوذ کرده‌باشد و باعث ایجاد عفونت گوش شود.

علت گوش درد ناگهانی کودکان چیست؟

دردهای گوش در کودکان بسیار شایع است. معمولا درد ناگهانی در کودکان به علت ایجاد عفونت در گوش میانی است. گاهی نیز ممکن است که به علت ایجاد عفونت‌های تنفسی این حالت در گوش‌ها ایجاد شود. برای درمان این درد ناگهانی باید به دکتر اطفال مراجعه کنید.

دیسک گردن و گوش درد به هم ربط دارند؟

هنگامی که مهره‌های بالایی و گردنی شما اشکال داشته‌باشند و دیسک گردن شما به هر علتی پاره شده و یا بیرون زده باشد، احتمال اینکه گوش‌درد بگیرید، زیاد است. البته که درد گوش یکی از هزاران مشکلی است که همراه با دیسک گردن بروز می‌کند و نمی‌توان هر کسی را که گوش درد دارد با تشخیص دیسک گردن روانه کرد.

با این تفاسیر فهمیدیم که گوش‌درد عموما بی‌دلیل نیست، یعنی اگر دچار این درد شدید بهتر است آن را نادیده نگیرید و برای پیگیری تشخیص و درمان مناسب به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه‌کنید.

گوش درد در کودکان نشانه چیست؟

مشکل گوش‌درد در کودکان بسیار شایع است و از آنجایی که کودکان نمی‌توانند منبع درد و علائم خود به‌درستی شرح‌دهند، گاهی پدر و مادرها با گریه‌هایی مواجه می‌شوند که علت آن را نمی‌دانند. اگر دلیل این گریه‌ها گوش‌درد باشد، کودک شما دائما دستانش را به سمت گوش‌هایش می‌برد.

به‌طور‌کلی بروز گوش‌درد در کودکان مانند بزرگسالان دارای علت‌های به‌خصوصی است که طبیعتا شناخت آنها می‌تواند به افزایش سرعت درمانی کمک‌کند. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین علت‌های گوش درد در کودکان می‌پردازیم.

۱. وجود جرم در گوش کودک

یکی از شایع‌ترین دلایل گوش‌درد نوزاد و کودکان انباشه‌شدن جرم در گوش نوزاد و انسداد مجرای گوش است که ممکن است منجر به درد هم شود. نکته مهمی که به‌هیچ‌عنوان نباید نادیده بگیرید، این است که برای پاک‌کردن جرم‌های جمع‌شده در گوش نوزاد نباید از گوش‌پاک‌کن و یا موارد مشابه استفاده‌کرد، بلکه بهتر است به سراغ موارد و راه‌هایی بروید که توسط دکتر کودکان توصیه می‌شود.

۲. وجود فشار هوا

یکی دیگر از دلایلی که موجب بروز گوش درد در کودکان می‌شود، افزایش فشار هواست. به‌طور‌کلی حفظ فشار هوا در هر دو طرف پرده‌ی صماخ اهمیت زیادی دارد و شیپور استاش این امکان را فراهم می‌کند. زمان‌هایی که کودک در فضاهایی همچون آسانسور و یا هواپیما قرار می‌گیرد، این تعادل بهم می‌ریزد و در نتیجه درد و ناراحتی را برای نوزاد شما ایجاد می‌کند.

۳. شنا‌کردن

زمانی‌که کودک با کشیدن لاله گوش، دچار درد می‌شود می‌توان نتیجه گرفت که گوش خارجی او دچار عفونت شده‌است. این موضوع می‌تواند در اثر ورود آب به کانال گوش اتفاق افتاده‌باشد و اغلب کودک بعد از شنا‌کردن دچار این معضل می‌گردد. این موضوع به‌مرور زمان و در صورت عدم درمان، باعث رشد میکروب و به دنبال آن علائم زیر شود:

  • تورم
  • قرمزی
  • خارش
  • بروز سوراخ چرکی و غیره

۴. ورم لوزه

زمانی‌که گوش‌درد در نوزاد با گلودرد همراه باشد می‌توان احتمال وجود ورم لوزه و یا التهاب گلو را داد. در بسیاری از موارد هم گوش‌درد در کودکان با جویدن زیاد غذا، صحبت‌کردن و یا حتی خمیازه‌کشیدن اتفاق‌می‌افتد. در چنین شرایطی بهتر است که والدین به همراه کودک خود به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنند تا بعد از تجویز داروهای ضد‌درد به درمان این مشکل بپردازند.

درد گوش در کودکان و یا نوزادان دلایل مختلفی دارد که بهتر است آنها را جدی بگیرید و برای تشخیص و درمان به متخصص کودکان مراجعه کنید.

برای درمان گوش درد چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتیکه درد گوش شما همراه با علائمی مانند سردرد، سرگیجه، ورم اطراف گوش و افتادگی و تغییر در شکل ماهیچه‌های یک طرف صورت باشد، باید به دکتر مراجعه کنید. همچنین اگر درد گوش در کودک شدید باشد و همراه با آبریزش بینی و عفونت باشد، باید به دکتر مراجعه کنید. در مواقعی که گوش درد علائمی ندارد اما شدت آن زیاد است و با روش‌های نگه‌دارنده و التیام‌بخش تسکین پیدا نمی‌کند، باید از دکتر کمک بخواهید.

برای تشخیص علت و درمان درد گوش به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر گوش درد در کودک یا نوزاد بروز کند، برای درمان آن باید به دکتر اطفال مراجعه کنید. در صورت لزوم دکتر اطفال، شما را به دکتر گوش و حلق و بینی ارجاع می‌دهد. اما برای بزرگسالان، گوش‌درد را دکتر گوش و حلق و بینی درمان می‌کند.

تشخیص علت درد گوش چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص علت گوش درد باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. توجه داشته‌باشید که برای تشخیص علت درد گوش، دکتر باید گوش شما را معاینه کند. معمولا این کار را با اوتوسکوپ انجام می‌دهد و گوش شما را بادقت معاینه می‌کند. در صورت لزوم، معاینه‌های تکمیلی و آزمایش‌های لازم انجام می‌شوند تا علت درد گوش شما تشخیص داده‌شود.

درمان گوش درد چیست؟

اصولا برای درمان گوش درد راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که به علت اصلی درد، بستگی دارند. برخی از این راه‌های درمانی، پزشکی و دارویی هستند و برخی دیگر هم روش‌های سنتی و خانگی را شامل می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع راه‌های درمان سریع گوش‌درد می‌پردازیم:

علاوه‌بر راه‌های خانگی درمان گوش‌درد که در بسیاری از شرایط می‌توان آنها را درمان گوش درد در طب سنتی هم دانست، روش‌های پزشکی و دارویی بسیاری هم وجود دارند که امروزه توسط پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی برای درمان این درد تجویز می‌شوند. پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره‌کنیم که اگر به هر دلیلی دچار گوش درد شدید و یا بعد از انجام روش‌های درمانی خانگی، موفق به کاهش درد نشدید لازم است که به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

این موضوع به‌ویژه در صورت وجود علائم دیگری همچون:

  • تورم
  • تب
  • تشنج
  • سردرد
  • از‌دست‌دادن تعادل
  • خروج چرک و خون از گوش و غیره

به مراتب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و به‌عنوان نشانه‌ای از وجود یک خطر جدی شناخته می‌شود.

۱. قرص برای گوش درد و انواع انتی بیوتیک برای گوش درد (درمان گوش درد عفونی)

از جمله داروهای تجویزی برای درمان گوش درد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • استفاده از استامینوفن برای تسکین درد
  • استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت
  • تجویز کپسول‌های آموکسی‌سیلین برای درمان عفونت گوش
  • تجویز داروهای ضداحتقان برای درمان گرفتگی گوش

به‌هیچ‌عنوان بدون تجویز و تشخیص پزشک متخصص گوش و حلق و بینی از هیچ کدام از این داروها به صورت سرخود استفاده نکنید!

۲. قطره برای گوش درد (درمان گوش درد سرماخوردگی)

استفاده از قطره‌های نرم‌کننده داخل گوش و بعد شستشوی گوش در صورت وجود درد ناشی از جرم گوش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اگر بعد از انجان روش‌های خانگی درد از بین نرفت، حتما باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان خانگی گوش درد چیست؟ (برای گوش درد چی خوبه)

روش‌های خانگی مختلفی برای درمان این درد وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

۱. درمان گوش درد با سیر یک درمان گوش درد خانگی

یکی از روش‌های خانگی و سنتی درمان گوش‌درد، استفاده از سیر است. سیر با برخورداری از خواص آنتی‌بیوتیک بسیار خود می‌تواند عفونت را بهبود بخشیده و درد را هم به مراتب کاهش دهد. برای استفاده از این روش درمانی لازم است که قبل از هر چیز، سیر را له کرده و آن را با کمی روغن کنجد بر روی حرارت قرار دهید. بعد از گذشت چند دقیقه، حرارت را خاموش کرده و منتظر بمانید تا ترکیب شما خنک شود. حالا سیر را صاف کنید و از ۲ تا ۳ قطره آن برای درمان درد گوش خود استفاده نمایید.

۲. درمان گوش درد با نمک (درمان فوری گوش درد بزرگسالان و درمان خانگی گوش درد کودکان)

شاید باورتان نشود، ولی حتی نمک هم می‌تواند در درمان گوش‌درد به شما کمک کند. برای استفاده از این روش می‌توانید چیزی حدود ۴ قاشق غذاخوری نمک را داخل ماهی‌تابه ریخته و به آن حرارت دهید تا به رنگ قهوه‌ای درآید. بعد از آن هم با پارچه‌ای تمیز، مقداری از آن را بر روی گوش خود قرار دهید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید. قطعا بعد از آن کاهش گوش‌درد را احساس خواهید‌کرد.

۳. درمان گوش‌ درد با روغن زیتون (درمان گوش درد نوزاد)

از دیگر روش‌های خانگی و طب سنتی که می‌توان برای درمان گوش‌درد به کار گرفت، استفاده از روغن زیتون است. در این روش می‌توانید چیزی حدود ۳ تا ۴ قطره از روغن زیتون را به‌صورت ولرم مورد استفاده قرار دهید تا معجزه درمانی آن را شاهد باشید. نکته مهمی که در این روش درمانی باید به آن دقت داشته‌باشید، دمای مناسب روغن است. قطره‌های روغن زیتون به‌عنوان قطره گوش‌درد شما نباید به اندازه‌ای گرم باشند که به پرده گوش شما آسیب برسانند. این روش را می‌توان به عنوان درمان فوری گوش‌درد بزرگسالان معرفی کرد.

۴. استفاده از کمپرسور سرد و گرم: درمان سریع گوش درد

یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان سریع گوش درد به روش سنتی و خانگی، استفاده از کمپرسور سرد و گرم است. برای اینکار می‌توانید یک بطری آب داغ و یا حتی یک پد داغ را بر روی گوش خود قرار دهید. در رابطه با استفاده از کمپرسور سرد هم می‌توانید چیزی حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا رفته‌رفته گوش‌درد شما کاهش پیدا کند. 

یکی از راه‌های درمان گوش‌درد در خانه استفاده از کمپرس سرد و گرم بر روی گوش است.

۵. درمان گوش درد با گلاب و درمان گوش درد با سشوار

شاید درمان درد گوش با گلاب و سشوار آرام‌کننده باشد، اما نمی‌تواند مشکل را برطرف کند. توجه داشته‌باشید که درمان گوش درد باید با کمک روش‌های قطعی باشد. اگر گوش شما عفونت داشته‌باشد، نمی‌توان آن را با سشوار و گلاب درمان کرد و برای بهبود آن حتما باید از روش‌هایی مانند آنتی بیوتیک و داروها استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته‌باشید که این روش‌ها می‌توانند روش‌های تسکین‌دهنده در کنار روش درمانی دکتر باشند.

پیشگیری از گوش درد امکان پذیر است؟

با توجه به تمامی توضیحاتی که تا به اینجا در رابطه با گوش‌درد مطرح کردیم باید به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان از بروز این معضل و مشکل، جلوگیری کرد. پیش از هر چیز لازم است که گوش‌های خود را همیشه تمیز نگه‌دارید، اما برای این کار هم از گوش‌پاک‌کن استفاده نکنید! در صورتی‌که گوش‌هایتان جرم زیادی ترشح می‌کند، می‌توانید با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی از روش شستشوی گوش‌ها استفاده کنید.

در کنار این، برای آنکه از بروز عفونت در گوش خارجی خود پیشگیری کنید بهتر است که بعد از شناکردن و یا تماس مستقیم گوش‌هایتان با آب، آنها را به‌خوبی خشک کنید و یا از محافظ مخصوص شنا استفاده نمایید. این موضوع به‌ویژه در رابطه با پیشگیری از گوش‌درد نوزاد و کودکان اهمیت زیادی دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

گوش‌درد یکی از علائمی است که می‌تواندبسیار ناراحت‌کننده و کلافه‌کننده باشد. دردی که به‌راحتی ساکن نمی‌شود و معمولا بی‌دلیل و بی‌اهمیت نیست. این درد می‌تواند علل مختلفی داشته‌باشد، مانند انواع عفونت گوش در قسمت‌های مختلف گوش، سینوزیت، انسداد گوش در اثر جرم، پارگی پرده صماخ و برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، اوریون، سینوزیت و حتی کرونا.

گوش درد عموما بی‌دلیل نیست و نباید نسبت به آن بی‌اهمیت باشید. روش‌های خانگی زیادی هم وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید به تسکین و درمان گوش‌درد بپردازید. برای مثال می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از سیر، نمک، روغن زیتون، یا کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. اگر این روش‌های خانگی و طب سنتی درمان گوش درد مؤثر واقع نشد، یا درد شما تشدید شد و یا ادامه‌دار بود حتما باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

با توجه به تمام توضیحاتی که تا به اینجا اشاره‌کردیم، لازم است که اطلاعات خود را در رابطه با کارکرد گوش، مشکلات و خطرات احتمالی آن افزایش دهید تا در نهایت بتوانید با دانش و اطلاعات کافی به‌دنبال درمان مشکلات و یا حتی جلوگیری و پیشگیری از بروز آنها باشید. تمیز نگه‌داشتن گوش، جلوگیری از تماس مستقیم با آب از مواردی هستند که برای پیشگیری از گوش درد می‌توانید انجام دهید.



:: برچسب‌ها: گوش , درد , گوش درد ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

راهنمای خرید انواع سمعک ، نکات مهم در خرید سمعک

در دنیای پر سر و صدای امروز، افراد بسیاری هستند که با مشکلات شنوایی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ راهنمای خرید سمعک می‌تواند گامی مهم در بهبود کیفیت زندگی آن‌ها باشد! با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی، انتخاب سمعک مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما دانستن نکات مهم در خرید سمعک می‌تواند این فرآیند را آسان‌تر کند.

با توجه به آمار منتشر شده، حدود ۱۵ درصد از بزرگسالان (۱۸ سال و بالاتر) دارای نوعی از کاهش شنوایی هستند. در این میان، برندهای معتبری مانند Oticon و Phonak با ارائه محصولاتی که از فناوری‌های پیشرفته مانند تقویت‌کننده‌های دیجیتالی و سیستم‌های کاهش نویز بهره می‌برند، به افراد کمک می‌کنند تا بهترین تجربه شنوایی را داشته باشند. انتخاب سمعک مناسب نیازمند درک صحیح از اصطلاحات تخصصی پزشکی و همچنین شناخت نیازهای فردی است. بنابراین، مهم است که قبل از خرید، با یک متخصص شنوایی‌شناسی مشورت کنید تا بتوانید انتخابی آگاهانه داشته باشید.

خرید بهترین سمعک

با توجه به نوع کم شنوایی و نحوه استفاده از آن، تنها برخی از سمعک‌ها می‌توانند بهترین انتخاب برای فرد کم شنوا باشند! سمعک‌ها در برنامه نویسی و اتصالات متفاوت، در مدل‌های گوناگون عرضه می‌شوند. بهترین کار برای خرید سمعک، مراجعه به متخصص شنوایی شناس می‌باشد؛ شنوایی شناس با توجه به نوع کم شنوایی و شدت کم شنوایی، بهترین سمعک را به بیمار معرفی می‌کند. خرید انواع سمعک خوب می‌تواند کیفیت و طول عمر بهتری را در اختیار بیماری قرار دهد.

نکات مهمی که در هنگام تهیه سمعک باید درنظر بگیرید شامل:

  1. تعیین نیازهای شخصی؛ درک نوع و میزان کاهش شنوایی خود و نیازهای خاص زندگی روزمره.
  2. مشورت با متخصص؛ گفتگو با یک متخصص شنوایی‌شناسی برای ارزیابی دقیق و توصیه‌های متناسب با شرایط فردی.
  3. انتخاب مدل مناسب؛ بررسی انواع مدل‌های سمعک، از جمله پشت گوشی، داخل گوشی، و کاملاً داخل کانال.
  4. تکنولوژی‌های به‌روز؛ در نظر گرفتن سمعک‌هایی که از تکنولوژی‌های جدید مانند بلوتوث یا کاهش نویز دیجیتالی بهره می‌برند.
  5. امکانات و ویژگی‌ها؛ توجه به ویژگی‌های اضافی مانند کنترل از راه دور، میکروفون‌های جهت‌دار، و تنظیمات قابل برنامه‌ریزی.
  6. قیمت و بودجه؛ مقایسه قیمت‌ها و انتخاب سمعکی که در عین حال که نیازهای شما را برآورده می‌کند، با بودجه شما نیز سازگار باشد.
  7. گارانتی و خدمات پس از فروش؛ اطمینان از دریافت خدمات پس از فروش و گارانتی مناسب برای سمعک انتخابی.
  8. آزمایش و دوره آزمایشی؛ استفاده از دوره‌های آزمایشی برای اطمینان از راحتی و کارایی سمعک در شرایط مختلف.

این نکات می‌توانند به شما کمک کنند تا تجربه شنوایی بهتری داشته باشید و از سرمایه‌گذاری خود در خرید سمعک اطمینان حاصل کنید.

راهنمای تهیه انواع سمعک

اکثر افراد کم شنوا برای خرید انواع سمعک به دنبال سمعک‌های نامرئی هستند؛ سمعک‌های نامرئی در داخل کانال گوش قرار می‌گیرند. به همین ترتیب تشخیص آن‌ها از بیرون سخت است! اما باید به این نکته توجه داشت که استفاده از این نوع سمعک‌ها برای تمامی افراد داری کم شنوایی مناسب نیست. در ادامه برخی از بهترین انواع سمعک را  برای خرید انواع سمعک، معرفی خواهیم کرد.Guide To Choosing Hearing Aids

سمعک پشت گوشی

معمولا محل قرارگیری این نوع سمعک‌ها در بالا و یا پشت گوش می‌باشد؛ دلیل نام گذاری این نوع از سمعک‌ها نیز همین موضوع است! این قسمت با استفاده از یک لوله نازک و شفاف صدای تقویت شده را به کانال گوش انتقال می‌دهد. سمعک پشت گوشی برای افرادی که داری شنوایی خفیف تا شدید دارند، مناسب است؛ همچنین محدودیت سنی برای استفاده از این سمعک وجود ندارد.

سمعک‌های گیرنده در کانال

سمعک‌های گیرنده در کانال، سایز کوچک‌تری نسبت به سمعک‌های پشت گوشی دارند. اما عملکرد هر دو سمعک تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. این سمعک‌ها به جای لوله با یک سیم تقریبا نامرئی به گیرنده داخل کانال متصل می‌شوند. خرید سمعک‌های گیرنده در کانال به افرادی که داری کم افت شنوایی خفیف تا متوسط پیشنهاد می‌شود.

سمعک نامرئی

سمعک‌های نامرئی به دو نوع داخل گوش و کاملا در داخل کانال تقسیم می‌شوند؛ تنها تفاوت این دو دسته در نحوه قرار گیری آن روی گوش است. به این صورت که سمعک‌های داخل کانال دید کمتری نسبت به سمعک‌های داخل گوش دارند! استفاده از این سمعک تنها برای افراد داری شنوایی خفیف تا متوسط پیشنهاد می‌شود.

راهنمای خرید سمعک: آیا می‌توان سمعک دست دوم خرید؟

سمعک‌ها به طور اختصاصی، برای هر فردی تنظیم می‌شوند؛ به همین منظور بهتر است قبل از خرید سمعک دست دوم از شنوایی شناس خود مشورت بگیرید. سمعک دست دوم باید مجددا متناسب با نیاز بیمار تنظیم شود. این کار نیازمند جواب تست شنوایی سنجی با audiometry بیمار است، تا شدت و میزان کم شنوایی روی سمعک اعمال شود.

آیا بیمه هزینه‌ی خرید سمعک را پرداخت می‌کند؟

بسیاری از شرکت‌های بیمه کننده، هزینه خرید سمعک را تحت پوشش خود قرار می‌دهند؛ با این حال هنگام قرار داد بستن با شرکت بیمه، به سقف قرارداد دقت کنید.

سمعک‌ها با گذشت زمان

پیشرفت زیادی داشته اند! پیشرفت فناوری سمعک برای افراد کم شنوایی مزایای بهتری را فراهم کرده است؛ برخی از سمعک‌های دارای فناوری به روز، با قیمت مناسب در بازار عرضه می‌شوند.

در نهایت، انتخاب سمعک مناسب می‌تواند تأثیر شگرفی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. راهنمای خرید سمعک نه تنها به شما کمک می‌کند تا با اطلاعات کامل‌تری اقدام به خرید کنید، بلکه اطمینان می‌دهد که سرمایه‌گذاری شما در جهت بهبود شنوایی و ارتباط با دنیای اطراف، به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. با توجه به نکات مهم در خرید سمعک و مشورت با متخصصین، می‌توانید گامی محکم در مسیر بهبود شنوایی خود یا عزیزانتان بردارید. به یاد داشته باشید، شنوایی پنجره‌ای است به جهان اطراف



:: برچسب‌ها: گوش , شنوایی , سمعک ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

علت گوش درد و درمان آن

گوش درد (ear pain) معمولا در کودکان رخ می‌دهد، اما در بزرگسالان نیز می‌تواند رخ دهد. گوش درد ممکن است یک یا هر دو گوش را درگیر کند، اما بیشتر اوقات در یک گوش احساس درد می‌شود. ممکن است درد گوش ثابت باشد یا گا‌ه به گاه ایجاد شود.

اگر عفونت گوش(ear infection) دارید، ممکن است تب و کاهش شنوایی موقت رخ دهد. کودکان خردسالی که مبتلا به عفونت گوش هستند، معمولاً بداخلاق و تحریک پذیر هستند. آنها همچنین ممکن است گوش‌های خود را بکشند یا مالش دهند. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی موضوعاتی از قبیل درمان سریع گوش درد، انواع راه‌های درمان دارویی و خانگی گوش درد و دلایل ایجاد و علائم گوش درد بپردازیم.

علائم گوش درد

گوش درد می‌تواند در اثر عفونت یا آسیب به گوش ایجاد شود. علائم این بیماری در بزرگسالان عبارتنداز:

  • گوش درد
  • اختلال شنوایی(hearing loss)
  • تخلیه مایع از گوش

کودکان معمولاً می‌توانند علائم اضافه‌تری نسبت به بزرگسالان داشته باشند، مانند:

  • گوش درد
  • کم شنوایی یا مشکل در پاسخ به صداها
  • تب
  • احساس پری در گوش
  • مشکل در خوابیدن
  • کشیدن گوش
  • گریه کردن یا تحریک پذیری بیش از حد معمول
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • از دست دادن تعادل

دلایل گوش درد چیست؟

آسیب، عفونت، تحریک در گوش یا درد ارجاعی ممکن است باعث گوش درد شود. درد ارجاعی دردی است که در جایی غیر از عفونت یا محل آسیب دیده احساس می‌شود. به عنوان مثال، دردی که منشا آن فک یا دندان است ممکن است در گوش احساس شود. دلایل گوش درد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت گوش

عفونت گوش یکی از دلایل شایع گوش درد است. عفونت گوش می‌تواند عفونت گوش داخلی یا عفونت گوش میانی باشد.

عفونت گوش خارجی(Foreign ear infection) می‌تواند در اثر شنا کردن، استفاده از سمعک(hearing aids) یا هدفون که به پوست داخل مجرای گوش آسیب می‌زند، یا فشار دادن گوش پاک کن یا انگشتان در مجرای گوش ایجاد شود.

پوست مجرای گوش که خراشیده یا تحریک می‌شود می‌تواند منجر به عفونت شود. آب پوست، مجرای گوش را نرم می‌کند که می‌تواند زمینه رشد باکتری‌ها را ایجاد کند.

عفونت گوش میانی(Middle ear infection) می‌تواند ناشی از عفونت‌هایی باشد که از عفونت دستگاه تنفسی منشاء می‌گیرند. تجمع مایع در پشت پرده گوش ناشی از این عفونت‌ها، می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها شود.

مقاله مفید :  اوتیت میانی ترشحی | انواع، علل، علائم و درمان OME

لابیرنتیت(labyrinthitis) یک اختلال گوش داخلی است که گاهی اوقات به دلیل عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ناشی از بیماری‌های تنفسی ایجاد می‌شود.

سایر علل شایع گوش درد

  • تغییر فشار، مانند هنگام پرواز در هواپیما
  • تجمع جرم گوش(ear wax)
  • یک جسم خارجی در گوش
  • گلو درد استرپتوکوکی
  • عفونت سینوس
  • شامپو یا آب حبس شده در گوش
  • استفاده از گوش پاکن در گوش

علل کمتر شایع گوش درد

  • سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • پرده گوش سوراخ شده(tympanic membran perforation)
  • آرتریت که فک را تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • دندان عفونی
  • دندان نهفته
  • اگزما در کانال گوش
  • نورالژی تری ژمینال (درد مزمن عصب سه قلوی صورت)

درمان خانگی گوش درد

برای کاهش درد گوش می‌توانید چندین مرحله را در خانه انجام دهید. این گزینه‌ها را برای کاهش درد گوش امتحان کنید:

  • یک پارچه شستشوی سرد را روی گوش بمالید.
  • از خیس شدن گوش خودداری کنید.
  • برای کمک به کاهش فشار گوش، مایعات گرم بنوشید.
  • از قطره های گوش بدون نسخه استفاده کنید.
  • مسکن‌های بدون نسخه مصرف کنید.
  • برای کمک به کاهش فشار، آدامس بجوید.

درمان دارویی گوش درد

اگر عفونت گوش دارید، پزشک آنتی بیوتیک خوراکی یا قطره گوش تجویز می‌کند. در برخی موارد، پزشکان هر دو را تجویز می‌کنند.

پس از بهبود علائم، مصرف دارو را قطع نکنید. مهم است که تمام نسخه خود را تمام کنید تا مطمئن شوید که عفونت کاملاً از بین می‌رود.

اگر تجمع موم باعث گوش درد شود، ممکن است به شما قطره‌های نرم کننده موم داده شود. پزشک شما همچنین ممکن است موم را با استفاده از فرآیندی به نام شستشوی گوش(ear irrigation) خارج کند، یا ممکن است از یک دستگاه ساکشن برای برداشتن موم استفاده کند.

پزشک شما TMJ، عفونت‌های سینوسی و سایر علل گوش درد را مستقیماً برای بهبود گوش درد درمان می‌کند.

چگونه آب داخل گوش را که باعث درد شده خارج کنیم؟

اگرچه شنا اغلب دلیل ورود آب به گوش است، اما قرار گرفتن در معرض آب ممکن است باعث ورود آن به مجرای گوش شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است احساس غلغلک در گوش خود داشته باشید. این احساس ممکن است به استخوان فک یا گلوی شما نیز کشیده شود. همچنین ممکن است نتوانید به خوبی بشنوید یا فقط صداهای خفه را بشنوید.

مقاله مفید :  تمپانوسنتز چیست؟ | درمان سرگیجه و عفونت گوش میانی

معمولاً آب داخل گوش خود به خود تخلیه می‌شود. اگر اینطور نباشد، آب به دام افتاده ممکن است منجر به عفونت گوش شود. این نوع عفونت گوش در مجرای شنوایی خارجی گوش خارجی، گوش شناگر (swimmers ear) نامیده می‌شود.

خارج کردن آب از گوش کار سختی نیست. راه‌های زیر می‌تواند کمک کننده باشد.

  1. لاله گوش خود را تکان دهید

این روش اول ممکن است بلافاصله آب را از گوش شما خارج کند. به آرامی لاله گوش خود را بکشید یا تکان دهید در حالی که سر خود را به سمت پایین به سمت شانه خم کرده‌اید. همچنین می‌توانید در حالی که در این حالت هستید، سر خود را از یک طرف به سمت دیگر تکان دهید.

  1. تخلیه آب گوش با جاذبه

با این تکنیک، جاذبه به تخلیه آب از گوش شما کمک می‌کند. چند دقیقه به پهلو دراز بکشید و سرتان را روی حوله بگذارید تا آب جذب شود. ممکن است آب به آرامی از گوش شما خارج شود.

  1. فشار ایجاد کنید

سر خود را به طرفین خم کنید و گوش خود را روی کف دست خود قرار دهید و سفت فشار دهید. به آرامی دست خود را با حرکت سریع به سمت جلو و عقب فشار دهید، در حین فشار دادن آن را صاف کنید تا فشار را احساس کنید. سر خود را به سمت پایین خم کنید تا آب تخلیه شود

درد گوش بر اثر عفونت

اگر تا به حال دچار عفونت گوش شده‌اید، می‌دانید که چقدر می‌تواند دردناک باشد. عفونت گوش در کودکان می‌تواند نگرانی بزرگی برای والدین باشد. عفونت گوش، نه تنها می‌توانند باعث ناراحتی کودک شما شوند، بلکه درمان این عفونت نیز کمی سخت است. بسیاری از مردم به روغن‌های ضروری به عنوان راهی برای کمک به رفع عفونت گوش به طور طبیعی روی می‌آورند. برای درمان درد گوش بر اثر عفونت می‌توانید، از روغن‌ها و داروهای گیاهی استفاده کنید. (حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید و به صورت خود سرانه برای فرزند خود استفاده نکنید).

چه زمانی باید برای درمان گوش درد به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما یا فرزندتان تب مداوم 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) یا بالاتر دارید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. برای نوزادان، برای تب بالاتر از 101 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

مقاله مفید :  آیا درمان خانگی عفونت گوش ممکن است؟

همچنین اگر درد شدیدی داشتید که ناگهان متوقف شد، باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این می‌تواند نشانه پارگی پرده گوش باشد. همچنین باید مراقب علائم دیگر باشید. اگر هر یک از علائم زیر ظاهر شد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید:

  • گوش درد شدید
  • سرگیجه(vertigo)
  • سردرد شدید
  • تورم اطراف گوش
  • افتادگی عضلات صورت
  • خروج خون یا چرک از گوش

همچنین اگر گوش درد در عرض 24 تا 48 ساعت بدتر شد یا بهبود نیافت، باید با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

جلوگیری از گوش درد

برخی از گوش دردها ممکن است قابل پیشگیری باشند. این اقدامات پیشگیرانه را امتحان کنید:

  • از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.
  • اجسام خارجی را از گوش دور نگه دارید.
  • بعد از شنا یا حمام کردن گوش‌ها را خشک کنید.
  • از محرک های آلرژیک مانند گرد و غبار و گرده گل خودداری کنید.


:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

گوش درد نشانه چیست؟ ، روش درمان معجزه‌ آسای گوش درد

 

گوش درد بیماری شایعی است که می‌تواند یک یا هر ۲ گوش را درگیر کند، اما در بیشتر موارد فقط روی یک گوش تاثیر می‌گذارد. این عارضه معمولا در کودکان رخ می‌دهد، اما احتمال بروز آن در بزرگسالان هم وجود دارد. آسیب، عفونت و تحریک گوش یا درد ارجاعی از سایر نقاط سر می‌تواند باعث گوش درد شود. اگر عفونت علت بروز این عارضه باشد، ممکن است تب هم داشته باشید و به طور موقت شنوایی خود را از دست بدهید.

علائم بیماری‌های گوش در کودکان و بزرگسالان

قبل از اینکه بگوییم گوش درد از چیست، باید با علائم مشکلات مرتبط با گوش آشنا شوید. از رایج‌ترین علائم بیماری‌های گوش در بزرگسالان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوش‌ درد
  • اختلال شنوایی
  • تخلیه مایع از گوش

گوش درد کودکان ممکن است علائم دیگری هم داشته باشد، از جمله:

  • تب
  • احساس پری در گوش
  • مشکل در خوابیدن
  • کشیدن گوش یا مالیدن آن
  • گریه کردن یا بی‌قراری بیش از حد
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • از دست دادن تعادل

گوش درد نشانه چیست؟

از دلایل درد گوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. عفونت گوش

عفونت می‌تواند در گوش خارجی، میانی یا داخلی رخ دهد. عفونت گوش خارجی در اثر شنا کردن، استفاده از سمعک یا هدفون که به پوست داخل مجرای گوش آسیب می‌زند یا قرار دادن سواب پنبه‌ای یا انگشت در مجرای گوش ایجاد می‌شود.

عفونت گوش میانی معمولا از عفونت‌های دستگاه تنفس ناشی می‌شود. این عفونت‌ها باعث تجمع مایع در پشت پرده گوش می‌شوند و محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند.

لابیرنتیت (Labyrinthitis) یک نوع اختلال گوش داخلی است که به دلیل عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ناشی از بیماری‌های تنفسی ایجاد می‌شود و در موارد نادر با درد همراه است.

۲. سایر علل شایع گوش درد

سایر عواملی که روی گوش تاثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

  • تغییر فشار، برای مثال هنگام پرواز در هواپیما
  • تجمع جرم گوش
  • وجود جسم خارجی در گوش
  • گلودرد استرپتوکوکی
  • عفونت سینوس‌ها
  • ورود شامپو یا آب به گوش
درد گوش دلایل مختلفی دارد. مشخص شدن علت بروز این عارضه به پزشک در انتخاب درمان مناسب کمک می‌کند.

۳. سایر عوامل

در موارد نادر، ممکن است درد به مشکلات زیر مربوط باشد:

  • سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • سوراخ شدن پرده گوش
  • آرتریت که فک را تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • عفونت دندان
  • دندان نهفته
  • اگزما در کانال گوش
  • نورالژی عصب سه‌قلو (درد مزمن عصب صورت)

زمان مراجعه به پزشک

اگر دمای بدن شما یا فرزندتان ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتی‌گراد) یا بالاتر است، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در صورتی که فرزندتان در دوران شیرخوارگی به‌سر می‌برد و دمای بدن او به بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتی‌گراد) رسیده است، فورا به متخصص اطفال مراجعه کنید.

همچنین اگر درد شدیدی داشتید که به طور ناگهانی متوقف شده است، باید فورا نزد دکتر گوش، حلق و بینی بروید. چون این می‌تواند نشانه پارگی پرده گوش باشد. در صورت مشاهده علائم زیر هم لازم است با پزشک مشورت کنید:

  • گوش درد شدید
  • سرگیجه
  • سردرد شدید
  • تورم اطراف گوش
  • افتادگی عضلات صورت
  • خروج خون یا چرک از گوش

بهترین روش درمان گوش درد

اکنون که متوجه شدید گوش درد به چه علت است، به بررسی راه‌های درمان این مشکل آزاردهنده می‌پردازیم.

۱. درمان‌های پزشکی

اگر به عفونت گوش مبتلا باشید، پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی یا قطره گوش تجویز می‌کند. در بعضی موارد، ممکن است به هر ۲ دارو نیاز داشته باشید. پس از بهبود علائم، خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید. مهم است که دوره درمان را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است ادامه دهید تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل از بین رفته است.

اگر تجمع جرم باعث درد شده باشد، پزشک به شما قطره نرم‌کننده می‌دهد. با این کار ممکن است جرم خودبه‌خود به بیرون گوش هدایت شود. اما گاهی‌اوقات لازم است پزشک آن را با شست‌وشو یا به کمک دستگاه ساکشن خارج کند.

در صورتی که علت گوش درد یک طرفه یا دوطرفه به سندرم مفصل گیجگاهی فکی، عفونت سینوس‌ها و… مربوط باشد، پزشک برای رفع درد سعی می‌کند بیماری زمینه‌ای را درمان کند.

معمولا پزشک سعی می‌کند با تجویز داروهای خوراکی یا قطره به تسکین درد کمک کند.

 

۲. درمان خانگی گوش درد

گاهی‌اوقات می‌توان برای درمان سریع گوش درد از راه‌کارهای خانگی زیر استفاده کرد:

  • کیسه یخ: قرار دادن کیسه یخ روی گوش ممکن است به درمان فوری گوش درد بزرگسالان و کودکان کمک کند. هنگامی که کیسه یخ یا پارچه سرد و مرطوب را به مدت ۲۰ دقیقه روی گوش خود نگه می‌دارید، گوش شما بی‌حس می‌شود و التهاب احتمالی در آن کاهش می‌یابد.
  • سیر: از سیر به عنوان درمان معجزه آسای گوش درد یاد می‌شود، چون به نظر می‌رسد که آلیسین موجود در آن با عفونت‌های باکتریایی مقابله می‌کند. قبل از اینکه با خوردن سیر خام سعی کنید درد خود را کاهش دهید، حتما با پزشک مشورت کنید. چون ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده توسط پزشک تداخل داشته باشد.
  • پد حرارتی: یک پد حرارتی یا پارچه داغ را به مدت ۲۰ دقیقه روی گوش خود قرار دهید تا درد آن کمتر شود. در حالی که سرما به کاهش التهاب کمک می‌کند، حرارت با شل کردن عضلات می‌تواند جریان خون را بهبود بخشد.
  • قطره گوش: قطره‌های بدون نسخه (OTC) برای بعضی از افراد مفیدند، اما کسانی که پرده گوش‌شان پاره شده است نباید از آن‌ها استفاده کنند. قبل از اینکه به سراغ قطره‌های گوش بروید، از دکتر گوش مشورت بگیرید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب هستند.
  • داروهای مسکن: مسکن‌ها از جمله ایبوپروفن می‌توانند به کنترل درد کمک کنند. اما اگر علت درد خود را نمی‌دانید، بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای جدی مبتلا باشید.
  • تغییر پوزیشن خواب: معمولا خوابیدن در وضعیت عمودی می‌تواند فشار ایجادشده را در گوش کاهش دهد.
  • جویدن آدامس: اگر درد در طول سفر با هواپیما یا رفتن به ارتفاعات یا بعد از آن رخ داد، جویدن آدامس می‌تواند کمک‌کننده باشد.
با جویدن آدامس می‌توانید گوش درد ناشی از سفر با هواپیما را کاهش دهید.
  • تمرینات گردن: گاهی‌اوقات درد از منقبض شدن عضلات اطراف کانال گوش ناشی می‌شود. در این صورت، تمرینات ساده گردن ممکن است آن را کاهش دهد. یکی از این تمرینات این است که چند بار در روز به آرامی گردن و سر خود را بچرخانید و شانه‌هایتان را به سمت گوش‌ها بالا ببرید.
  • زنجبیل: زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد، بنابراین استفاده از آب زنجبیل در اطراف مجرای گوش خارجی می‌تواند درد را تسکین دهد. در حین امتحان کردن این روش مراقب باشید که زنجبیل وارد گوش نشود.
  • سشوار: بعد از حمام، سشوار را روی حرارت ملایم قرار دهید و آن را به مدت پنج دقیقه در فاصله دور نسبت به گوش نگه دارید. مراقب باشید که گوش خود را نسوزانید.

راه‌های پیشگیری از درد گوش

در بعضی موارد می‌توان از بروز مشکلات گوش و درد ناشی از آن‌ها پیشگیری کرد. این اقدامات پیشگیرانه عبارت‌اند از:

  • از سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران خودداری کنید.
  • اجسام خارجی را وارد گوش خود نکنید.
  • بعد از شنا یا حمام، گوش‌های خود را خشک کنید.
  • از محرک‌های آلرژی‌زا مانند گرد و غبار و گرده گیاهان دوری کنید.
  • عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی می‌توانند به گوش‌ها آسیب برسانند و آن‌ها را دچار عفونت‌های دردناک کنند. خطر ابتلا به عفونت را با شستن دست‌ها کاهش دهید؛ به خصوص اگر عادت به لمس بینی، چشم‌ها و دهان خود دارید.


:: برچسب‌ها: گوش , درد , گوش درد , درمان گوش درد ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

گوش درد ، علت، دلایل و درمان درد گوش

علت گوش درد چیست؟

علت گوش درد در کودکان و بزرگسالان

گوش درد یکی از بیماری هایی است که بیشتر در کودکان و نوزادان دیده می شود. علت این اتفاق این است که در سن کودکی لوله استاش که در قسمت گوش میانی وجود دارد کوتاه تر است به همین علت میکروب ها و عفونت راحت تر وارد گوش می شوند. اما هرچه سن بالا می رود این لوله بلندتر می شود و امکان ورود آلودگی و عفونت را کمتر می کند البته بزرگسالان هم به دلایل گوناگون به این بیماری مبتلا می شوند. علل گوش درد مختلف است که در ادامه با برخی از عمده ترین آنها آشنا می شویم

علت گوش درد چیست؟

 عفونت: هر گونه عفونتی که در نتیجه ابتلا به بیماری های عفونی  باشد باعث ایجاد درد گوش می شود. ابتلا به بیمارهای عفونی دستگاه تنفس  و یا بیماری های سینوسی باعث درد و عفونت در ناحیه گوش میانی می شود.

عفونت دندان: ممکن است به دلیل عفونت و خرابی یکی از دندان ها عفونت ناشی از آن به گوش کشیده شود و باعث گوش درد گردد.

ورود آب: در زمان استحمام یا شنا در صورتی که آب وارد گوش شود و از آن خارج نگردد این آب ایجاد عفونت و درد گوش می کند.

مشکلات فک: برخی از مشکلات فک و یا آسیب های وارده به این قسمت ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه گوش هم بشود.

تغییرات فشار هوا: هنگام سوار شدن در هواپیما به دلیل اختلاف فشار هوا به گوش فشار آمده و ایجاد درد می کند.

جرم گوش: قرار گرفتن در محیط های آلوده یا پر گرد و خاک باعث انباشته شدن جرم در گوش می شود که بر روی شنوایی تاثیر می گذارد و در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد دردگوش شود.

فرو کردن اشیا: فرو کردن اشیا نوک تیز و یا حتی گوش پاک کن ها باعث آسیب جدی به بخش خارجی گوش و پرده شنوایی می شود.

گوش درد و گلو درد

اگر گوش درد همراه گلو درد باشد چه؟ گوش درد همراه گلو درد نشانه این است که عفونت گلو شدید بوده و به گوش ها سرایت کرده در این صورت پزشکان برای درمان گوش درد و گلودرد سراغ آنتی بیوتیک های قوی تر و تزریقی برای درمان سریع تر و بهتر می روند.

کرونا و گوش درد

کرونا، بیماری جدیدی که این روزها جهان را تسخیر کرده با علائم گوش درد هم ظاهر شده است. کرونا و گوش درد، در ابتدای کار این ویروس ناشناخته باهم بیگانه بودند اما از علائم جدیدی بیماری کرونا که در تعدادی از بیماران پیدا شده است گوش درد و کاهش سطح شنوایی است. گفتنی است در بیمارانی که بهبود یافته اند این کاهش شنوایی در مدت زمانی بین دو یا سه هفته بهبود یافته و بیمار شنوایی خود را بازیافته است.

پاسخ دکتر  زارع متخصص طب سنتی ایرانی:

در مرحله جدید بیماری کرونا برخی از بیماران با گوش درد و عارضه های کاهش شنوایی مواجه می‌شوند اما به تنهایی نمی‌تواند علامت کرونا باشد و در کنار سایر علائم کرونا خود را نشان می‌دهد. در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران کرونایی دچار این علامت می‌شوند و برای اظهار نظر قطعی در مورد ابتلا به بیماری کرونا نیاز به در نظر گرفتن مجموعه علائم بالینی و تست های تشخیصی این بیماری است.

 

چگونه می توان گوش درد را درمان کرد؟

روش های خانگی

گاهی گوش دردها خفیف و قابل تحمل اند در این صورت می توان با چند روش خانگی درد گوش را کاهش داد:

گرم نگه داشتن گوش: یکی از روش های کنترل درد گوش این است که از یک کمپرس گرم استفاده کنید و آن را برای مدتی در اطراف گوش قرار دهید این کار درد را کاهش خواهد داد.

مصرف مایعات: مایعات همواره برای دفع عفونت توصیه می شوند. عفونت گوش از این قضیه مستثنی نیست و می توان با مصرف مایعات و جوشانده های گیاهی برطرف کننده عفونت این عارضه را در گوش کاهش داد.

ماساژ: ماساژ دادن اطراف گوش و لایه خارجی گوش با استفاده از روغن هایی نظیر کنجد یا زیتون می تواند در بر طرف کردن درد گوش موثر باشد.

درمان گوش درد با سیر: سیر یکی از گیاهان دارویی ضد باکتری و از بین برنده­ی عفونت است. برای درمان گوش درد با سیر ابتدا سیر را می کوبیم و با مقداری روغن زیتون یا کنجد گرم می کنیم و حدود دو یا سه قطره داخل گوش میرزیم. البته می توان از گل سیر هم برای درمان گوش درد استفاده کرد .به این صورت که گل سیر را لای یک دستمال تمیز بپیچیم و روی گوش قرار دهیم تا عفونت گوش را به مرور از بین ببرد.

استفاده از روغن های گیاهی: روغن های گیاهانی مانند اکالیپتوس و اسطوخودوس را می توان در حدود یک یا دو قطره درون گوش ریخت تا سبب رفع عفونت گوش و کاهش درد شود.

اما برای درمان خانگی گوش درد کودکان هم راه­هایی وجود دارد که همواره مورد توجه مادران بوده، گوش درد کودکان را هم می توان با کمپرس گرم و یا ماساژ با روغن های گیاهی تسکین داد، استفاده از سیر هم برای رفع عفونت طبق دستور بالا بلامانع است. یکی از راه های تسکین درد گوش نوزادان شیر مادر است، شیر مادر خاصیت آنتی باکتریال دارد و خوردن آن و یا چکاندن آن در گوش نوزاد سبب رفع عفونت می شود. همچنین با وضعیت خواب کودک می توان درد گوش او را تسکین داد به شکلی که سر کودک را روی گوش سالم و با کمی ارتفاع قرار دهیم.

احساس راه رفتن مورچه در گوش

سوال بیمار:

سلام وقتتون بخیر. من چند روزی هست که وقتی به گوش سمت چپم فشار وارد میکنم حس میکنم مورچه داخل اون داره حرکت میکنه و یا اینکه مو وارد گوشم شده و کمی احساس خارش میکنه. ضمنا چند روز قبل قسمت کوچکی از دندان آسیاب همان سمت که پوسیده بود شکست. ممنون میشم راهنماییم کنید.

پاسخ دکتر  رفیعی:

سلام دوست عزیز،بهتر است از نزدیک جهت وجود جرم گوش یا قارچ گوش معاینه صورت گیرد

 مراجعه به پزشک متخصص

اما اگر گوش درد با روش های خانگی التیام پیدا نکرد در این حالت باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کرد همچنین در مواردی که گوش درد همراه با  درد شدید، تورم، تب، تشنج، سردرد، از دست دادن تعادل و خروج چرک و خون از گوش باشد باید خطر جدی گرفته شود و سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرد.

در این موارد پزشکان گوش و حلق و بینی ابتدا آنتی بیوتیک برای گوش درد بیمار تجویز می کنند. قرص برای گوش درد بزرگسالان، در درمان های اولیه قرص های استامینوفن است. اگر بخواهیم دنبال نام آنتی بیوتیک برای گوش درد باشیم، باید بدانیم که پزشکان برای عفونت گوش از کپسول های آموکسی سیلین استفاده می کنند و در صورت گرفتگی گوش از داروهای ضد احتقان برای درمان بیمار استفاده می کنند. همچنین اگر گوش درد به علت جرم داخل گوش باشد پزشکان از طریق قطره های نرم کننده داخل گوش را از جرم پاک می کنند و گوش را شست و شو می دهند.



:: برچسب‌ها: گوش , درد , درد گوش ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 ارديبهشت 1403 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 154 صفحه بعد